Prezydent Rafał Trzaskowski zainaugurował działalność nowej placówki edukacyjnej, która działa w ramach Centrum Nauki Kopernik. Pracownia Przewrotu Kopernikańskiego to interdyscyplinarne centrum badawczo-rozwojowe, w którym będą badane procesy uczenia się i tworzone nowoczesne narzędzia edukacyjne.
Przewrót naukowy w Warszawie
Otwarcie Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego to ważny dzień dla nauki. Uruchamiamy tu dziś wyjątkowe w skali nie tylko naszego kraju, ale też całego świata centrum naukowo-badawcze, w którym z myślą o mieszkańcach Warszawy naukowcy z Polski i całego świata będą realizować swoje projekty od A do Z. Dzięki temu lepiej poznamy i zrozumiemy tajniki ludzkiego umysłu oraz procesy uczenia się, co ma szczególne znaczenie dla rozwoju edukacji. Bardzo się cieszę, że Warszawa wsparła ten projekt i przekazała teren na budowę tego imponującego obiektu oraz blisko 28 mln zł na prace budowlane, wykończeniowe i instalacyjne – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Stołeczni radni zadecydowali, aby z budżetu miasta przeznaczyć środki na tę inwestycję. To bardzo potrzebne miejsce, bo świat w jakim żyjemy potrzebuje takich interoperacyjnych miejsc, w których można prowadzić działalność badawczo-rozwojową – zaznacza Ewa Janczar, przewodnicząca Komisji Ładu Przestrzennego Rady m.st. Warszawy.
Samorząd województwa mazowieckiego wsparł budowę Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego, przekazując na ten cel z funduszy unijnych ponad 16,7 mln zł.
Bardzo mnie cieszy, że mogliśmy przyczynić się do powstania tak kreatywnego i inspirującego miejsca, a tym samym mamy swój udział w rozwoju nowoczesnej edukacji i komunikacji naukowej nie tylko na Mazowszu, lecz także w całym kraju. Tym bardziej że to jedyne takie miejsce w Polsce. Zawsze będziemy wspierać ciekawe i wartościowe inicjatywy naukowe, bo edukacja i rozwój najmłodszych mieszkańców Mazowsza jest naszym priorytetem – podkreśla Adam Struzik, marszałek samorządu województwa mazowieckiego.
Budynek pracowni został tak zaprojektowany, aby można było w nim realizować projekty od początku do końca. Badacze, korzystając z infrastruktury PPK, będą mogli realizować własne pomysły lub włączać się w projekty prowadzone przez placówkę.
Wykorzystując wiedzę dotyczącą uczenia się, chcemy projektować rozwiązania służące edukacji i komunikacji naukowej nowej generacji. Skutecznie łączyć nauczanie w zakresie nauk przyrodniczych i ścisłych z zainteresowaniami, pasjami i potrzebami współczesnych uczniów oraz możliwościami, jakie oferują nam dziś technologie. Naszym celem jest wsparcie młodzieży w przygotowaniach do wyzwań przyszłości – mówi Robert Firmhofer, Dyrektor Naczelny Centrum Nauki Kopernik.
Od pomysłu do produktu
Pracownia to miejsce prac badawczo-rozwojowych, gdzie wraz z partnerami będą tworzone nowe wystawy, eksponaty, pomoce edukacyjne i scenariusze zajęć, interdyscyplinarne projekty, wydarzenia.
W PPK zgromadzono 1.5. tys. różnych sprzętów – ponad 250 typów urządzeń, w tym m.in. 34 zaawansowane technologicznie mikroskopy, 17 robotów przemysłowych, sondy pomiarowe, duże maszyny warsztatowe (sterowana komputerowo tokarka, przemysłowa wycinarka laserowa) czy drukarki 3D.
W centrum można tworzyć i udoskonalać prototypy – sercem budynku są świetnie wyposażone warsztaty z profesjonalnym sprzętem oraz laboratoria z zaawansowanymi technologicznie przyrządami i aparaturą do doświadczeń biologicznych, chemicznych i fizycznych. Ten sprzęt będzie służył do pracy głównie naukowcom i badaczom.
Badacze „podejrzą” jak się uczymy
W Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego będzie też można sprawdzić jak działa już gotowy projekt – testować będą go przyszli odbiorcy w specjalnie zaaranżowanych pomieszczeniach. Jedne z nich przypominają klasę szkolną, inne – mieszkanie lub laboratorium. W Pracowni duży nacisk będzie położony na badanie procesów uczenia się, dlatego przebieg zajęć będzie można obserwować z sal (fokusowni) wyposażonych w lustra weneckie oraz aparaturę umożliwiającą nagrywanie i analizę zachowań uczestników (kamery, mikrofony, oprogramowania i sprzętu do eyetrackingu). Fokusownie zostały przygotowane z myślą o badaczach – psychologach i socjologach, a także projektantach, którzy mogą sprawdzać, jak używane są ich produkty.
W nowym budynku jest również „Wytwórnia – FabLab edukacyjny”. To przestrzeń warsztatowa, w której będą odbywały się zajęcia konstruktorskie dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Twórcom cyfrowym centrum udostępni również profesjonalne studio nagrań. W PPK znajduje się także przestrzeń biurowa oraz showroom, w którym będzie prezentowane to, czym aktualnie zajmuje się PPK.
Eko budynek w sercu Powiśla
Siedziba Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego ma trzy kondygnacje naziemne i jedną podziemną o łącznej powierzchni ok. 6 tys. m2. Obiekt jest energooszczędny i przyjazny dla środowiska. Prosta i lekka bryła w kształcie prostopadłościanu ma oryginalną fasadę w postaci wypełnionych powietrzem poduszek z membran ETFE, które przepuszczają dużo światła naturalnego(do 95 proc.) i jednocześnie izolują wnętrze termicznie Na dachu znajdą się panele fotowoltaiczne, a także instalacje, umożliwiające wykorzystywanie wody deszczowej w sanitariatach
Koncepcję architektoniczną nowego budynku Kopernika opracowała wrocławska pracownia Heinle, Wischer und Partner Architekci Sp. z o. o., kierowana przez Edzarda Schultza i Annę Stryszewską-Słońską. Wykonawcą inwestycji budowlanej jest Unibep S.A.
Łączny koszt prac budowlano-inwestycyjnych wraz z wyposażeniem to ok. 75,3 mln zł, w tym roboty budowlane ok. 65 mln zł. Inwestycja została dofinansowana z dotacji z budżetu Warszawy w kwocie 27 690 101 zł (netto) oraz ze środków Unii Europejskiej, a dokładnie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 w kwocie 16 765 860,42 zł (netto). Pozostałe środki to wkład własny Centrum Nauki Kopernik, fundusze pozyskane od konsorcjantów oraz sponsorów.
Źródło: um.warszawa.pl